Container Icon

Isu bertudung hak asasi wanita

Soalan: Ipar saya sentiasa mempertahankan pendapatnya bahawa bertudung adalah hak peribadi wanita. Ia adalah hak asasi wanita. Dia juga sering menimbulkan isu bahwa walaupun tidak bertudung dia banyak buat kerja kebajikan, solat dll. Ada juga yang bertudung tapi masih buat dosa lain. Apa pndapat?
Jawapan: Bertudung isu asas setiap wanita. Ia bukan hak peribadi tapi hak Allah. Tidak salah kalau tak mahu bertudung tapi syaratnya jangan di depan bukan muhrim. Ia bukan soal bertudung semata-mata tapi ia berkaitan dengan menutup aurat.
Hak asasi adalah hak individu. Betul bertudung adalah hak individu tapi sekiranya dengan tidak menutup aurat, hak-hak asasi wanita lain akan terganggu. Contohnya anak lelaki, suaminya tidak rasa selamat dan tenteram. Oleh itu, siapa yang ingin menjaga hak wanita yang telah dicerobohi itu.
Tudung bukannya tanda ketinggian akhlaq yang mutlak tapi ia adalah sebahagian daripadanya. sekurang-kurangnya masalah aurat dah selesai, seterusnya boleh menumpu pada pembinaan aspek yang lain seperti pembinaan ilmu dll. Dalam Islam hak asasi mesti dikaitkan dengan tanggungjawab iaitu bertanggungjawab menjaga hak asasi individu lain dan hak komuniti

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment