Container Icon

BIAS HAKIKAT

Aku merenung ke dalam cermin,
Terlihat seorang AKU,
Wajahnya hitam tiada sirna NUR,
Mata penuh dengan cahaya kerakusan,
Mulut tersengih tersembunyi sejuta kehendak ammarah,
Hidung kempas kempis dahagakan bauan haram.

Realiti jasad AKU mengejutkan roh Aku,
Aku menyoal AKU,
AKU memuhasabah Aku,
Apakah AKU milik Aku...,

Sekian lama...,
Aku bertebaran di muka bumi,
Membina tapak cita-cita QUDUS,
Meneroka keredhaan ILAHI,
Mencari makna seorang HAMBA.

Cuma hari ini..,
Aku berhenti seketika,
Merenung AKU di dalam Aku,
Tiba-tiba,
Limpahan air mata taubat mengalir sejuk,
Membasahi AKU di dalam Aku,
Inilah biasan hakikat seorang AKU di dalam Aku.

Yang hina di sisi Allah,
ASMAK HUSIN
1pm(27 Mac 2012)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Membina kerukunan rumahtangga

Alhamdulillah..tadi sempat bersiaran di TV9 dalam rancangan Tanyalah Ustazah. Topik hari ini ialah membina kerukunan rumahtangga. Saya bukanlah orang yang layak kerana baru 2 tahun umur jagung tapi sekadar berkongsi ilmu dalam proses pencerahan jiwa.

Isi program tadi ialah:

1. konsep keluarga islam adalah keluarga kecil dan keluarga besar. asas pembentukan- perkahwinan yang halal. Fitrah manusia berpasangan lalu lahir daripadanya anak dan cucu. Allah titipkan perasaan cinta dan kasih sayang sebagai tanda kekuasaanNya. Cinta kudus keluarga ini bukan sahaja berlangsung untuk maksud dunia tetapi juga untuk maksud kekal bersama di akhirat.

2. Keluarga dalam Islam sangat unik sebab mempunyai sistem keluarga besar yang menyokong di antara satu sama lain. buktinya; Islam mempunyai sistem faraidh, tanggungjawab nafkah dan hadhanah yang sistematik


3. Pembentuan keluarga bermula daripada pemilihan jodoh. mekanisme dan kriteria yang dipilih bakal memberi kesan kepada kehidupan seterusnya. mekanisme merujuk kepada cara yang halal. bercinta sebelum kahwin harus berlangsung atas dasar perkenalan dan logik pemilihan, bukan atas maksud melempiaskan cinta+nafsu= aktiviti bilik tidur. Bercinta sebelum kahwin adalah superficial dan cinta nafsu gelora berlangsung selepas kahwin kerana nafsu(ghirah) adalah fitrah tapi harus melalui proses yang halal. Kriteria pula harus mengikut sunnah nabi. Memilih jodoh kerana harta, keturunan, kecantikan dan agama. hak memilih jodoh terletak pada tangan lelaki mahupun perempuan. Perempuan sangat perlu menitikberakan pemilihan kerana mereka bakal berada di bawah naungan suami

4. Peranan suami dan isteri berbeza selaras dengan fitrah kejadiaannya. Fitrah sesorang suami yang mempunyai kekuatan IQ menjadi ketua yang mengemudi perjalalanan dan halatuju keluarga. Seorang isteri pula yang mempunyai kelebihan EQ pula sesuai menjadi suri rumah a.k.a. raja di rumah, melahirkan, mendidik dan mengawal urusan rumahtangga. mengenali perbezaan peranan dan karakter sangat penting untuk kerukunan rumahtangga. Seorang suami harus berusaha menjalankan tanggungjwabnya walaupun dalam keadaan terdesak spt susah, tidak ada pekerjaan dll. Si isteri pula harus juga melaksanakan tugas hakikinya walaupun terpaksa keluar bekerja membantu suami. Fitrah ini harus dikekalkan untuk kelangsungan kekuatan ummah itu sendiri, bukan untuk kepentingan diri-sendiri semata-mata.

5. Suami, anak dan isteri adalah pinjaman. Apanbila sampai masa, kesemuanya harus dipulangkan kepada pemilik hakiki iaitu Allah. Setiap manusia akan menghadapi ujian spt. suami ingin berpoligami. pedih seperti gunung menghempap dada. tapi percayalah....kebahagiaan manusia bukan terletak pada kesempurnaan kehidupan pada kaca mata manusia(mempunyai anak, suami dan nikmat dunia yang sempurna) tetapi ia milik hamba yang berupaya mengahrungi setiap ujian Allah dengan penuh ketenangan. Analoginya bersalin itu sangat menyakitkan tetapi terpaksa juga untuk mengharungi sakit kerana inginkan hasil yang sungguh indah iaitu seorang anak

6. setiap keluarga mempunyai nadi yang hidup. asas nadi terletak pada hati ahli keluarga. makanan hati ialah iman. manakala hati dikaitkan dengan akal untuk merealisasikan iman dalam kehidupan sebenar. makanan akal pula ialah ilmu. justeru iman dan ilmu adalah makanan yang boleh membantu keluarga membezakan realiti haq dan bathil.


Harap perkongsian ini dapat menjadi pedoman untuk saya juga rakan-rakan

yang dhaif di sisi Allah
ASMA' Husin

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mafia dalam dunia akademik

Suatu ketika, seorang pakar dalam bidang Islamic finance, Humayun Dar pernah berkata "Achademic world is mafia". Semasa mendengar kata-kata tersebut, saya tidak memahami sepenuhnya. Setelah beberapa ketika menyelami bidang akademik, saya mula mengerti. Rupa-rupanya dunia akademik juga seperti dunia perniagaan. Masing-masing berusaha sedaya upaya untuk menegakkan pucuk masing-masing. Apa saja cara perlu dibuat agar pucuk dapat bernafas dan pucuk kitalah yang paling tinggi.

Anehnya yang terlibat adalah para akademik yang selayaknya menjadi pendokong kepada pembinaan tamadun manusia. Di dalam Islam, mereka adalah cendikiawan yang digelar golongan ulama'.Ulama' tidak hanya fokus kepada cendikiawan di dalam bidang agama sahaja tetapi merangkumi pakar dalam semua bidang. Berkaitan dengan ulama', Rasulullah pernah menyebut di dalam hadis yang berbunyi: ulama' warasatul anbiya'(ulama' adalah pewaris nabi). Layakkah seorang ulama aka cendikiawan aka ahli akademik untuk menjadi pewaris nabi sekiranya niat dan cara yang dilakukan songsang?

Secara umumnya, untuk menjadi pewaris nabi, mengenali Nabi Muhammad SAW sangat penting.Nabi Muhammad SAW diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq manusia. Justeru akhlaq nabi adalah umpama al-Quran berjalan. Sifat-sifat asas yang ada pada baginda ialah amanah, sidq, tabligh dan fatanah. Dari sudut ilmu, baginda bertanggungjawab menyampaikan wahyu Allah kepada manusia sekaligus mendidik manusia memahami tujuan penciptaan manusia melalui kata-kata mahupun melalui manifestasi sikap baginda. Baginda bukan sekadar membentuk world-view manusia malah menjadi role-model yang sempurna kepada semua lapisan masyarakat.

Perincian di atas adalah ciri-ciri yang sepatutnya ada pada setiap ahli akademik. Namun begitu, pada hari ini, ahli akademik juga berlumba-lumba mengejar nama dan pangkat melalui cara yang salah. Ketelusan idea di kalangan ahli akademik menjadi menjadi isu besar pada hari ini. Kemalasan dan kelesuan berfikir menyebabkan sindrom menciplak idea semakin menjadi-jadi. Mengaku idea orang lain sebagai idea sendiri, mengarahkan orang bawahan untuk untuk meletakkan nama di dalam penulisan walaupun tiada sumbangan, menterjemah hasil kerja orang lain ke dalam bahasa lain tanpa sedikitpun penghargaan kepada penulis asal, penyelia meletakkan nama sendiri sebagai penulis pertama dalam penerbitan semula tesis ke buku dan lain-lain lagi.

Kesemua perbuatan di atas adalah contoh perilaku mafia yang berlaku dalam dunia akademik. Oleh itu, layakkah ahli akademik yang terlibat mewarisi tugas seorang nabi???

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS