Container Icon

ISLAMISASI ILMU

Sejak daripada zaman saya di universiti, saya sering mempunyai pandangan yang agak sinis terhadap islamisasi Ilmu. Ternyata pada hari ini, kesan negatif mula nampak sedikit demi sedikit.  Dalam bahasa yang lebih mudah, islamisasi ilmu berlaku dengan mengintegrasikan ilmu agama dan bukan agama. Pendekatan ini dilakukan dengan harapan untuk menghasilkan para profesional yang bukan saja mahir dalam bidang masing-masing tetapi menguasai ilmu agama. Namun begitu, ilmu Islam sebenarnya bukan berkisar kepada ilmu akidah, syariah dan akhlaq semata-mata, bahkan turut merangkumi  semua ilmu-ilmu yang diistilahkan oleh sekularis sebagai ilmu dunia. Contohnya, kita tidak boleh mengatakan ilmu Islam dinilai tambah dengan ilmu arkitek Barat dianggap sebagai seorang arkitek Islam. Begitu juga seorang yang menggabungkan ekonomi Barat dan Shariah Islam digelar sebagai ahli ekonomi Islam.

Persoalan yang timbul hari ini, kenapa graduan yang dilahirkan dari system islamisasi ilmu tidak dapat mencernakan ilmu yang dipelajari dengan konsep holistik ilmu Islam?  Contohnya, peguam yang mempunyai ijazah Syariah dan undang-undang sivil, kelihatan sangat mahir dalam bidang perundangan tetapi masih tidak dapat mencernakan kesyumulan Islam dalam keseluruhan cara hidupnya terutama dari aspek iman dan akhlaq?.

Pengalaman saya sendiri semasa di universiti dahulu, saya dapati pelajar agama yang dihasilkan berbeza-beza mengikut pendekatan universiti masing-masing. Maafkan saya sekiranya pandangan tidak dipersetujui ramai.
Pelajar UM biasanya lebih mahir dan mendalam dalam ilmu-ilmu asas Islam (Islamic fundamental). Mereka terdedah dari awal dengan falsafah ilmu. Dididik agar sentiasa terdedah dengan pelbagai aliran pemikiran dan buku rujukan utama setiap ilmu, namun mereka menghadapi masalah bahasa, ketrampilan dan adaptasi kontemporari. Lebih ‘asyik’ dengan dunia akademik yang tersendiri.
Pelajar UIA pula lebih berktrampilan dan fasih mult-bahasa namun mereka menghadapi masalah dengan dasar dan asas ilmu. Ini kerana mereka terdedah dengan konsep islamisasi ilmu. Lebih banyak belajar teknik, kesan dan proses ilmu tanpa terdedah kepada falsafah ilmu itu sendiri.
 Hasil daripada canaian yang berbeza, kekosongan ilmu Islam wujud dalam kedua-dua system. Kegagalan ini wujud kerana kegagalan kita sendiri untuk menterjemahkan konsep ilmu Islam dalam dunia semasa setelah sebati dengan sekularisasi system Islam. Mungkin pada awalnya dicipta dua aliran ini untuk memenuhi keperluan semasa dan akan ada pembaharuan yang lebih baik. Namun perubahannya tidak ketara atau perubahan yang besar dapat dilihat.

Berkaitan dengan perkara ini saya sering memberi komen terhadap pelajar-pelajar saya. Contohnya saya sering memberitahu pelajar arkitek saya bahawa hari ini arkitek Islam telah dikuburkan. Mereka belajar bidang arkitek tanpa merujuk kepada konsep arkitek dalam al-Quran dan al-Hadis. Mereka tidak memahami unsur akidah, hukum-hukum  feqah berkaitan dan persoalan akhlaq yang sepatutnya terbit dalam tindakan, gerakkerja dan rekaan. Malah pada hari ini, disiplin ilmu arkitek Islam tidak dikembangkan. Apa yang berlaku hanyalah integrasi ilmu arkitek Barat dan ilmu Islam. Untuk memahami perkara ini juga, mereka juga sepatutnya pada permulaan pengajian hendaklah didedahkan dengan asas-asas dan teori-teori yang mendasari falsafah arkitek Barat dan membuat perbandingan dengan asas-asas dan teori-teori yang mendasari falsafah arkitek Islam. Lebih utama memahami falsafah Islam terlebih dahulu sebagaimana tokoh-tokoh Islam yang menjadikan Islam sebagai teras dalam melihat dan memahami tamadun Yunani.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selayang Pandang Dari Ikim, International Conference Re-Orienting The Muslim Mind: Charting the Future.

SEKULARISME PEMBUNUH SENYAP Secularisme adalah ideology yang telah menjadi pembunuh senyap pemikiran umat Islam pada hari ini. Di Malaysia, sekularisme telah menjadi darah daging dalam keseluruhan system pemerintahan dan pentadbiran negara. Kehadiran British ke Tanah Melayu adalah sebahagian daripada perancangan Barat untuk menjajah keseluruhan empayar Islam yang berpusat di Empayar Uthmaniyyah di Turki. Sekularisme diperkenalkan dengan mengasingkan agama daripada keseluruhan system pentadbiran yang lain. Definisi agama telah disempitkan kepada urusan personal melibatkan ibadat khusus Islam sahaja. Kesannya system ekonomi, politik dan social telah diperkenalkan ke seluruh dunia Islam. Sejak daripada itu, dunia Islam seolah-olah telah kehilangan formula bagaimana untuk mengintegrasikan antara system Barat yang telah disekularkan dengan prinsip Islam secara praktikal sesuai dengan pendekatan semasa. Sebagai contoh pada hari ini, banyak pihak berbicara tentang konsep negara Islam. Secara teorinya, ia ungkapan utopian yang menjadi cita-cita semua jiwa yang cintakan Islam. Tetapi pada hakikatnya, secara praktikal, umat Islam tidak dapat menyediakan satu formula atau struktur pentadbiran dan pemerintahan negara Islam yang berasaskan hakikat siasah Islam yang sebenar. Adakah sebuah negara Islam sudah tercapai melalui kemenangan parti pro-Islam semata-mata? Setelah kemenangan, bagaimanakah seharusnya konsep siyasah syari’yyah harus diterjemahkan secara berstruktur ke dalam system pentadbiran negara tersebut? Bagaimakah bentuk interpretasi pemerintahan Rasulullah SAW dan era Madinah pada hari ini? Adakah sesebuah negara tersebut dikira Islam sekiranya masih mengamalkan system politik, ekonomi dan social acuan sekularisme Barat? Soalan-soalan tersebut memerlukan pengkajian mendalam terhadap ilmu-ilmu Islam yang telah dikuburkan oleh system sekularisme Barat. Oleh itu seharusnya kemenangan politik Islam harus diikuti dengan system dan acuan pemerintahan Islam hakiki dengan bantuan semua pihak. Para pembuat polisi, perangka system, penyelidik, pendidik, ekonomis, politikus dll harus bersedia dengan formula untuk mengisi vacuum yang telah lama diisi dengan system sekularisme.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Catatan Dari Iran Sepanjang berada di sana, pelbagai perkara menarik yang saya temui:

1. Iran mengalami 4 musim serentak. Masih segar di ingatan, setiap pagi ketika menikmati sarapan di hotel espinaj,Tehran, saya sangat suka duduk di sudut berhampiran dengan dinding cermin menghala ke bangunan dan jalan raya bersebelahan hotel. Saya sgt suka berada di situ memerhatikan suasana pagi di Tehran. Masih segar diingatan bahang matahari terkena muka dan saya sungguh gembira kerana walaupun begitu cuaca masih terasa sejuk. Nun di hujung sana, kelihatan sangat hampir di belakang bangunan berhadapan hotel sebuah bukit yang tinggi dan penuh dilitupi salji. Aneh pada pandangan kita orang Malaysia kerana kita mengalami cuaca senada. Agaknya sebab itulah orangnya pun sangat lasak dan cekal hati sesuai dengan perubahan cuaca mendadak.

 2. Saya berpeluang ke beberapa tempat menarik di Qum dan bertemu dengan ulama' dari pelbagai bidang dan latarbelakang. Kota ini sungguh menarik. Ia nampak agak usang dan kurang pembangunan walaupun berada sangat hampir dengan kota Tehran, ibu negeri Iran. Lelaki-lelaki di sini rata-ratanya memakai "abo"(jubah tipis yang dipakai di luar pakaian) dan perempuannya memakai "cadur"(kain besar biasanya yang digunakan untuk menutup hampir keseluruhan badan. Walaupun kota ini nampak agak kuno namun di sini terdapat antara 3 library Islam terbesar di dunia. Hampir separuh manuskrip Islam terdapat di sana. Di sini ada perkara menarik yang saya tidak boleh lupa. Ketika mula melangkah masuk ke dalam library, kelihatan satu replika makam seseorang dan di situ ada beberapa orang kelihatan sedang duduk dan membaca wirid-wirid. Saya diberitahu bahawa itu adalah replika makam pengasas library tersebut. Saya berkira-kira dalam minda. Kenapa replika aje kat sini? mana makamnya? rupa-rupanya pengasas library iaitu najafi telah berwasiat agar ditanam jasadnya nanti di tempat para ilmuwan melangkah masuk ke library. Ha! Maknanya sekarang saya tengah berdiri di atas kubur seorang ulama'. Teringat kepada seorang sahabat yang berjuang untuk menawan kota istanbul. Beliau juga berwasiat agar jasadnya di tanam di tepi kota tersebut untuk menyaksikan seorang raja membuka kota tersebut nanti. Kalau di malaysia, pantang berjalan atas kubur, nanti ada GANGGUAN

3. Pengalaman dengan peniaga
Sepanjang saya berurusan dengan peniaga di Iran, saya dapati mereka agak tidak mesra dengan pelancong asing. Saya kadang-kadang menyampah dan menyuruh mereka senyum dll. Namun tidak kurang juga ramai yang mesra terutama peniaga-peniaga yang pernah ke luar negara. Selepas beberapa pembacaan, rupa-rupanya baru saya tahu, peniaga Iran sangat anti kepada kapitalis barat. Oleh itu, mereka tidak suka menganggap pelanggan seperti raja.

4. Serangan amerika
semasa berada di sana, ada seorang kawan sms dari Malaysia. apabila diberitahu saya berada di Iran, dia sungguh terkejut. Katanya buat apa kat sana? tak takut kena serangan US ke? Ya, saya teringat US sudah beberapa kali mengugut untuk menyerang Iran. Malah sebenarnya serangan memang telah bermula lama. Antaranya melalui serangan media. Pada masa sekarang terdapat 200 channel dalam bahasa Parsi dibuat khusus untuk menentang negara Iran sendiri. Ramai juga anak muda Iran yang terpengaruh. Begitu juga US masih meneruskan serangan dengan menggunakan senjata klasik iaitu dadah. Selepas US menguasai Afghanistan, penyeludupan dadah melalui iran meningkat dengan sngat drastik. Berjuta-juta duit telah dihabiskan untuk membasmi kegiatan penyeludupan dadah di sempadan tetapi tidak berjaya. Bila diselidiki, US merupakan dalang di sebaliknya. Berbalik kepada sekatan ekonomi, sebenarnya kegiatan kewangan di Iran sangat stabil. Mereka tidak terkesan dgn krisis ekonomi di US kerana mengamalkan sepenuhnya sistem kewangan Islam. Sekarang, walaupun di tengah-tengah sekatan ekonomi,  US masih meneruskan dagangan sebanyak +- 3billion dengan Iran. 

5. Makanan Iran
Rupa makanan Iran lebih kurang makanan negara arab yang lain tetapi ia tidak banyak variasi seperti Mlaysia. Orang-orang Iran kurus-kurus dan tidak besar seperti negara arab. Ini kerana walupun lebih kurang sama dengan arab tetapi ia lebih kering. Beras yang digunakan agak berbeza dengan Basmathi. Ia seakan-akan beras herba ponni dan kurang karbohidrat. Biasanya nasi akan dihidang bersama tomato atau jeruk timun atau lada besar. Lauknya pula samaada kebab ayam/daging/campuran keduanya atau ikan trout goreng, ayam bakar atau daging bakar. itulah yang dimakan hari-hari. untuk kudapan pula, mereka makan bua-buahan terutamnya pisang. Sepanjang saya berseminar di banyak tempat di Tehran dan Qum, saya dapati makanan kudapan mereka ialah buah dan muffin.

biasanya seminar/ apa2 aktiviti akan dimulai dgn bacaan quran/qasidah dll. pada tgh2 seminar, bisanya di malaysia kita akan break utk kul 10 dan 4 tapi di sana diaorg tak bhnti.Cuma diaorang akan menghulurkan buah segar, sebilah pisau kecil dan minuman. Patutlah orang dia kurus2. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS