Aku merenung ke dalam cermin,
Terlihat seorang AKU,
Wajahnya hitam tiada sirna NUR,
Mata penuh dengan cahaya kerakusan,
Mulut tersengih tersembunyi sejuta kehendak ammarah,
Hidung kempas kempis dahagakan bauan haram.
Realiti jasad AKU mengejutkan roh Aku,
Aku menyoal AKU,
AKU memuhasabah Aku,
Apakah AKU milik Aku...,
Sekian lama...,
Aku bertebaran di muka bumi,
Membina tapak cita-cita QUDUS,
Meneroka keredhaan ILAHI,
Mencari makna seorang HAMBA.
Cuma hari ini..,
Aku berhenti seketika,
Merenung AKU di dalam Aku,
Tiba-tiba,
Limpahan air mata taubat mengalir sejuk,
Membasahi AKU di dalam Aku,
Inilah biasan hakikat seorang AKU di dalam Aku.
Yang hina di sisi Allah,
ASMAK HUSIN
1pm(27 Mac 2012)
BIAS HAKIKAT
Membina kerukunan rumahtangga
Alhamdulillah..tadi sempat bersiaran di TV9 dalam rancangan Tanyalah Ustazah. Topik hari ini ialah membina kerukunan rumahtangga. Saya bukanlah orang yang layak kerana baru 2 tahun umur jagung tapi sekadar berkongsi ilmu dalam proses pencerahan jiwa.
Isi program tadi ialah:
1. konsep keluarga islam adalah keluarga kecil dan keluarga besar. asas pembentukan- perkahwinan yang halal. Fitrah manusia berpasangan lalu lahir daripadanya anak dan cucu. Allah titipkan perasaan cinta dan kasih sayang sebagai tanda kekuasaanNya. Cinta kudus keluarga ini bukan sahaja berlangsung untuk maksud dunia tetapi juga untuk maksud kekal bersama di akhirat.
2. Keluarga dalam Islam sangat unik sebab mempunyai sistem keluarga besar yang menyokong di antara satu sama lain. buktinya; Islam mempunyai sistem faraidh, tanggungjawab nafkah dan hadhanah yang sistematik
3. Pembentuan keluarga bermula daripada pemilihan jodoh. mekanisme dan kriteria yang dipilih bakal memberi kesan kepada kehidupan seterusnya. mekanisme merujuk kepada cara yang halal. bercinta sebelum kahwin harus berlangsung atas dasar perkenalan dan logik pemilihan, bukan atas maksud melempiaskan cinta+nafsu= aktiviti bilik tidur. Bercinta sebelum kahwin adalah superficial dan cinta nafsu gelora berlangsung selepas kahwin kerana nafsu(ghirah) adalah fitrah tapi harus melalui proses yang halal. Kriteria pula harus mengikut sunnah nabi. Memilih jodoh kerana harta, keturunan, kecantikan dan agama. hak memilih jodoh terletak pada tangan lelaki mahupun perempuan. Perempuan sangat perlu menitikberakan pemilihan kerana mereka bakal berada di bawah naungan suami
4. Peranan suami dan isteri berbeza selaras dengan fitrah kejadiaannya. Fitrah sesorang suami yang mempunyai kekuatan IQ menjadi ketua yang mengemudi perjalalanan dan halatuju keluarga. Seorang isteri pula yang mempunyai kelebihan EQ pula sesuai menjadi suri rumah a.k.a. raja di rumah, melahirkan, mendidik dan mengawal urusan rumahtangga. mengenali perbezaan peranan dan karakter sangat penting untuk kerukunan rumahtangga. Seorang suami harus berusaha menjalankan tanggungjwabnya walaupun dalam keadaan terdesak spt susah, tidak ada pekerjaan dll. Si isteri pula harus juga melaksanakan tugas hakikinya walaupun terpaksa keluar bekerja membantu suami. Fitrah ini harus dikekalkan untuk kelangsungan kekuatan ummah itu sendiri, bukan untuk kepentingan diri-sendiri semata-mata.
5. Suami, anak dan isteri adalah pinjaman. Apanbila sampai masa, kesemuanya harus dipulangkan kepada pemilik hakiki iaitu Allah. Setiap manusia akan menghadapi ujian spt. suami ingin berpoligami. pedih seperti gunung menghempap dada. tapi percayalah....kebahagiaan manusia bukan terletak pada kesempurnaan kehidupan pada kaca mata manusia(mempunyai anak, suami dan nikmat dunia yang sempurna) tetapi ia milik hamba yang berupaya mengahrungi setiap ujian Allah dengan penuh ketenangan. Analoginya bersalin itu sangat menyakitkan tetapi terpaksa juga untuk mengharungi sakit kerana inginkan hasil yang sungguh indah iaitu seorang anak
6. setiap keluarga mempunyai nadi yang hidup. asas nadi terletak pada hati ahli keluarga. makanan hati ialah iman. manakala hati dikaitkan dengan akal untuk merealisasikan iman dalam kehidupan sebenar. makanan akal pula ialah ilmu. justeru iman dan ilmu adalah makanan yang boleh membantu keluarga membezakan realiti haq dan bathil.
Harap perkongsian ini dapat menjadi pedoman untuk saya juga rakan-rakan
yang dhaif di sisi Allah
ASMA' Husin
Mafia dalam dunia akademik
Suatu ketika, seorang pakar dalam bidang Islamic finance, Humayun Dar pernah berkata "Achademic world is mafia". Semasa mendengar kata-kata tersebut, saya tidak memahami sepenuhnya. Setelah beberapa ketika menyelami bidang akademik, saya mula mengerti. Rupa-rupanya dunia akademik juga seperti dunia perniagaan. Masing-masing berusaha sedaya upaya untuk menegakkan pucuk masing-masing. Apa saja cara perlu dibuat agar pucuk dapat bernafas dan pucuk kitalah yang paling tinggi.
Anehnya yang terlibat adalah para akademik yang selayaknya menjadi pendokong kepada pembinaan tamadun manusia. Di dalam Islam, mereka adalah cendikiawan yang digelar golongan ulama'.Ulama' tidak hanya fokus kepada cendikiawan di dalam bidang agama sahaja tetapi merangkumi pakar dalam semua bidang. Berkaitan dengan ulama', Rasulullah pernah menyebut di dalam hadis yang berbunyi: ulama' warasatul anbiya'(ulama' adalah pewaris nabi). Layakkah seorang ulama aka cendikiawan aka ahli akademik untuk menjadi pewaris nabi sekiranya niat dan cara yang dilakukan songsang?
Secara umumnya, untuk menjadi pewaris nabi, mengenali Nabi Muhammad SAW sangat penting.Nabi Muhammad SAW diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq manusia. Justeru akhlaq nabi adalah umpama al-Quran berjalan. Sifat-sifat asas yang ada pada baginda ialah amanah, sidq, tabligh dan fatanah. Dari sudut ilmu, baginda bertanggungjawab menyampaikan wahyu Allah kepada manusia sekaligus mendidik manusia memahami tujuan penciptaan manusia melalui kata-kata mahupun melalui manifestasi sikap baginda. Baginda bukan sekadar membentuk world-view manusia malah menjadi role-model yang sempurna kepada semua lapisan masyarakat.
Perincian di atas adalah ciri-ciri yang sepatutnya ada pada setiap ahli akademik. Namun begitu, pada hari ini, ahli akademik juga berlumba-lumba mengejar nama dan pangkat melalui cara yang salah. Ketelusan idea di kalangan ahli akademik menjadi menjadi isu besar pada hari ini. Kemalasan dan kelesuan berfikir menyebabkan sindrom menciplak idea semakin menjadi-jadi. Mengaku idea orang lain sebagai idea sendiri, mengarahkan orang bawahan untuk untuk meletakkan nama di dalam penulisan walaupun tiada sumbangan, menterjemah hasil kerja orang lain ke dalam bahasa lain tanpa sedikitpun penghargaan kepada penulis asal, penyelia meletakkan nama sendiri sebagai penulis pertama dalam penerbitan semula tesis ke buku dan lain-lain lagi.
Kesemua perbuatan di atas adalah contoh perilaku mafia yang berlaku dalam dunia akademik. Oleh itu, layakkah ahli akademik yang terlibat mewarisi tugas seorang nabi???
siapa lebih baik??
sejak kecil, bila sebut komunis, terdetik di hati , mesti ganas dan jahat.
Russia biasanya akan ditampilkan dalam bentuk yang sungguh ganas. Askar Us pula ditampilkan sebagai tentera yang baik hati, rasional dan cerdik. Sejak dari kecil kita ingat komunis, perampas dan tiada agama tetapi bila dah besar, membaca, mengkaji baru rahu realiti.
Kita ni hanyalah buah catur yang dimainkan oleh beberapa kuasa besar dunia. Tanpa pemahaman dan kajian yang mendalam, kita akan terperangkap dengan pelbagai istilah yang diperkenalkan kuasa-kuasa besar. Islam juga sinonim dengan pelbagai istilah...ekstrem, fundamental dll.
Ekonomi kapitalis vs sosialis
Kapitalis: andaian manusia sentiasa mementingkan sendiri amat penting. ia adalah nadi yang memberi motivasi kepada seseorang individu untuk menjangka dan meningkatkan kebajikan ekonomi.Mereka juga beranggapan pasaran bebas lebih menjaga kebajikan negara. Dalam sistem ini, akan wujud tangan yang mengatur ekonomi dan kaki yang memijak tangan tersebut. Lalu wujudlah golongan orang yang kuat menindas golongan yang miskin. Kesannya wujud agihan ekonomi yang tidak seimbang dalam negara kapitalis
Sosialis: respon daripada situasi di atas, sosialis bertindak memiliknegarakan semua pengeluaran ekonomi dengan andaian penindasan terhadap ekonomi individu dapat dihapuskan dan kebajikan masyarakat dapat dicapai dengan lebih baik.
Sebenarnya kapitalis atau sosialis, kedua-duanya tidak berpaksi kepada ajaran Islam. Kedua-duanya menjurus kepada ketidakadilan ekonomi dalam masyarakat. Berbeza dengan ekonomi Islam.
Islam mengiktiraf hak asasi setiap individu untuk berharta dan bersaing secara bebas dalam pasaran. Perbuatan merampas dan memiliknegarakan harta tidak selari dengan syariat Islam. Tetapi individu tidak boleh bebas berkehendak semata-mata kerana konsep al-falah ditekankan iaitu kecemerlangan di dunia dan akhirat. Oleh itu, perlu memenuhi keperluan manusia, bukan memanipulasi kehendak manusia. Bukan mementingkan diri sendiri semata-mata tetapi turut mengambil kira kepentingan orang lain.
( sumber: ekonomi islam, suatu pendekatan analisis: jaafar ahmad dll)
Realiti di Malaysia, kita mengamalkan sistem kapitalis semenjak kemasukan British ke Tanah Melayu. Sistem ini telah menjadi darah daging kepada amalan ekonomi di Malaysia. Mengubah sistem ini dalam jangka masa pendek adalah mustahil. Buktinya, kita ada perbankan Islam tetapi masih bernafaskan sistem kapitalis. Nampak sangat Islamik tetapi praktisnya masih berbau kapitalis.
Oleh itu, merubah sistem memerlukan pendekatan bergenerasi. Setelah habis kesemua generasi yang berotak kapitalis, barulah sistem Islam dapat diimplementasi dalam konteks sebenar.
berjumpa lagi..........
lama sudah ku tak menulis dalam ruangan blog ini. nampaknya aku akan mula menukil balik. banyak pengalaman yang kulalui selama 5 bulan ini. Bulan januari 2010, bermulalah hidupku sebagai pensyarah di uitm.....
Kisah 1: Mentimun dan durian
Tengah sibuk marking paper di ofis, tiba2 telefon berdering. Terdengar suara seorang pelajarku yang pekat loghat kelantannya." Ustazah, boleh jumpa tak ada masalah?""boleh, datanglah ke ofis", jawabku.
Sekejap saja dua orang pelajar mucul di depan ofisku. Dengan tercungap-cungap mereka menceritakan masalah mereka. Berikut adalah kisah benar namun telah diubah situasinya kerana aspek2 keselamatan
Ketika musim peperiksaan, A telah menumpang belajar di bilik B. Setelah berhempas pulas berdikusi, B keluar sekejap untuk mencuci baju. Sambil berehat A tertidur dan di tangannya ada handset yang baru dibelinya.
Nak dijadikan cerita, hampir sejam tertidur, A terjaga. Alangkah terkejut si A apabila terjaga, handsetnya lesap tanpa dikesan. Terus dipanggil B. B mula mencari dan membuat penyiasatan sendiri.
Dipendekkan cerita, dengan bantuan kawan-kawan satu 'floor',handset ditemui bersama-sama pencurinya sekali. Apa lagi, kawan bagi satu das sepakan lembut pada si pencuri. Laporan dibuat kepada pihak kolej oleh si A.Si pencuri mengakui perbuatannya. Ingatkan ceritanya tamat di situ, tapi rupa-rupanya......
Keesokan harinya, si A dipanggil oleh ketua pengawal keselamatan kolej. " kamu ada membuat laporan kecurian semalam?" " Ya," jawab si A. " Kamu tahu siapa yang kamu tuduh semalam?". A geleng kepala." Itulah anak ketua kolej tau". " Jadi, kenapa?"" Kamu sepak dia semalam kan?""Ya, sebab saya geram tapi tak berbekas pun?"
"Ini kata dua dari saya, kalau kamu tak tarik balik report kamu, saya akan buang kamu kerana memukul orang.".....
Ooh itulah masalahnya. Rupanya pelajarku telah digertak kerana membuat laporan tentang kecurian yang dilakukan oleh anak orang besar2. Inilah hakikat kehidupan pada hari ini. Durian akan menindih mentimun bila2 dia suka. lagipun dia ada kuasa, pangkat dan wang. Ingatkan kisah ini hanya terjadi pada golongan dewasa sahaja, namun di alam belajar pun kuasa sudah digunakan. Agaknya bila report ditarik balik, si pencuri itu akan insaf dan tidak mencuri selama2nya. Namun mangsanya adalah pelajarku.
Tapi nasihatku padanya, jangan rungsing. Dunia ini bulat hari ini durian megah, tapi satu hari dia akan menjadi tempoyak. Pelajarku suatu hari nanti apabila sudah berjaya akan menjadi belia yang berjaya, mungkin lebih berjaya daripada ayah si pencuri ini dan ketua pengawal keselamatan.
Aku juga pernah mengalami situasi yang sama. Tapi kesnya lainlah sikit. Tapi takdir allah telah menentukan satu hari setelah bergelar seorang ustazah, aku bertemu kembali dengan hamba Allah yang telah menyusahkanku ketika aku bergelar mahasisiwi. Tapi situasi pertemuan kedua cukup berbeza. Kalau sebelum ini, dia pengetua kolej dan aku hanyalah siswi tahun 1, tapi dalam pertemuan kedua aku adalah ustazah yang dirujuk untuk menyelesaikan masalah rumahtangga yang dihadapinya.OOOOh bulatnya dunia!!!!
Kitaran haidh wanita dan cara kiraannya
Ini adalah kiraan haid untuk 28 hari. bagi diri anda, perlu catatkan dan memahami setiap perubahan yang berlaku pada diri masing2
Terdapat beberapa fasa di dalam kitaran haid.
Anda perlu memahami fasa ini.
Hari 1-4
Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) – ketika ini darah haid keluar. Hari pertama period adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda di kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.
Hari 5-13
Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.
Hari 14
Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran falopio ke rahim.
Hari 15-28
Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestrone di rembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh . Proses akan mengalami kitaran semula pada hari 1.
Isu bertudung hak asasi wanita
Soalan: Ipar saya sentiasa mempertahankan pendapatnya bahawa bertudung adalah hak peribadi wanita. Ia adalah hak asasi wanita. Dia juga sering menimbulkan isu bahwa walaupun tidak bertudung dia banyak buat kerja kebajikan, solat dll. Ada juga yang bertudung tapi masih buat dosa lain. Apa pndapat?
Jawapan: Bertudung isu asas setiap wanita. Ia bukan hak peribadi tapi hak Allah. Tidak salah kalau tak mahu bertudung tapi syaratnya jangan di depan bukan muhrim. Ia bukan soal bertudung semata-mata tapi ia berkaitan dengan menutup aurat.
Hak asasi adalah hak individu. Betul bertudung adalah hak individu tapi sekiranya dengan tidak menutup aurat, hak-hak asasi wanita lain akan terganggu. Contohnya anak lelaki, suaminya tidak rasa selamat dan tenteram. Oleh itu, siapa yang ingin menjaga hak wanita yang telah dicerobohi itu.
Tudung bukannya tanda ketinggian akhlaq yang mutlak tapi ia adalah sebahagian daripadanya. sekurang-kurangnya masalah aurat dah selesai, seterusnya boleh menumpu pada pembinaan aspek yang lain seperti pembinaan ilmu dll. Dalam Islam hak asasi mesti dikaitkan dengan tanggungjawab iaitu bertanggungjawab menjaga hak asasi individu lain dan hak komuniti
Kentut dari Qubul
Soalan: Ramai wanita bertanya kepada saya. Sekiranya kentut keluar dari belakang(dubur) batal wudhu', tapi kalau angin seperti kentut keluar dari belah depan (qubul), adakah batal wudhu'?
Jawapan: Sekiranya dari bahagian depan tidak batal wudhu' kerana ia bukan berasal dari usus yang mengeluarkan gas hasil pencernaan makanan. tapi angin tersebut adalah hasil daripada udara yang terpeerangkap di celah-celah faraj terutama yang sudah 'loose'. Apabila ada pergerakan bangun duduk maka lubang tersebut akan terkepit dan keluar angin
Pengurusan Wanita Istihadhah
Soalan: Bagaimanakah cara penjagaan diri wanita istihadhah?
Jawapan: Penjagaannya cukup mudah.
1. 1 wudhu' untuk 1 solat fardhu dan boleh dicampur dengan ibadat sunat lain seperti mengaji dll.
2. Ambil wudhu' selepas masuk waktu.
3. Bersihkan faraj dan letakkan pad sekiranya darah keluar banyak. Yang keluar ketika sembahyang dimaafkan.
4.Boleh berjemaah sekiranya sela masa tidak panjang tapi sekiranya terpaksa menunggu lama lebih baik terus sembahyang.
5. Boleh berjima' tetapi saya nasihatkan suami kena pakai pelindung seperti kondom kerana dikhuatiri darah istihadhah tersebut boleh menyebabkan jangkitan
Haid berterusan
Soalan: Ada yang bertanya kepada saya, haid tidak berhenti, datang sedikit2 macam mana nak kira haidh?
Jawapan: tempoh haidh ialah 15 hari. tempoh suci ialah 15 hari. jadi tempoh haidh perlu dikira dari hari pertma hingga hari ke 15, 15 hari seterusnya ialah tempoh darah istihadhah. Ini adalah formula yang telah dirangka oleh Imam Shafii berdasarkan research yang telah dijalankannya terhadap majoriti wanita di zamannya.
Pada pandangan saya adalah lebih baik seorang wanita mengira sendiri kitaran haidnya. biasanya kitaran haidh antara 28-35 hari. maknanya tempoh, suci dan istihadhah berbeza mengikut nature kitaran haidh seseorang wanita. Nanti saya akan tampelkan cara pengiraan haidh untuk wanita
Wanita Keguguran
Soalan: Saya keguguran selepas 3 minggu mengandung. Setelah itu, darah keluar tidak berhenti-henti. Adakah darah saya dikira haid atau nifas?
Jawapan: Kalau sudah confirm mengangdung, maka dikira nifas, kerana proses mengandung telah bermula walaupun baru 3 minggu. Rahim juga telah memulakan persediaan untuk menampung pembesaran bayi